Trükkös lopások Burgenlandban: megzavarják a távirányító jelzését, kirámolják a nyitva maradt kocsit

2015. March 2. 14:27 |
| Burgenland, balhé, autó, lopás, kocsi,


Zavaró berendezés: csak azt hisszük, hogy lezártuk a távirányítóval a kocsit Fotó: orf.at
 

Az orf.at beszámolói szerint Neusiedl am See-ben szombaton délelõtt egy osztrák férfi autójából vittek el élelmiszert és orvosságokat. Délután egy magyar rendszámú kocsi tulajdonosa rosszabbul járt, amíg bevásárolt, elvitték mobiltelefonját, iratait és bankkártyáit, valamint utazótáskáját, összesen 1500 euró értékben.

Az osztrák rendõrség arra hívja fel a figyelmet, hogy Neusiedl am See és Parndorf környékén szaporodtak meg az esetek, üzletek és bevásárlóközpontok parkolóiban több hasonló eset is történt. A módszer mindig ugyanaz: a sofõr távirányítóval zárja – azaz csak zárná – a kocsi ajtaját, azonban egy készülékkel a tolvajok megzavarják a jelet. Az autó nyitva marad, kipakolják, és utána gyakran õk zárják le a központi zárat.

Hegyi Zoltánt, az egyik budapesti  biztonságtechnikai cég tulajdonosát arról kérdeztük, lehet-e védekezni az ilyen esetek ellen.

-    Sajnos, nem ismeretlen a módszer Magyarországon sem -  mondta el portálunknak a szakember.  A távirányítós ajtózárás kényelmi funkció, rádiófrekvenciás jelet küld a jármûnek, meghatározott frekvencián. Ha valaki ezzel egy idõben, ugyan azon a frekvencián nagyobb teljesítménnyel sugároz a gépkocsi közelében, akkor a kocsi nem érzékeli a távirányító szignálját, a tulajdonos viszont ebbõl  semmit nem vesz észre, úgy gondolja, bezárta az autóját.  A legegyszerûbben úgy lehet védekezni ez ellen, rá kell nyitni a kilincsre, hogy ellenõrizzük, tényleg zárva van-e a jármû. 

-   Létezik-e megbízható védelem a kocsiknál?

-    Az igazán alapos megoldás a független riasztórendszer beszerelése a kocsiba, ugyanis a gyári szerkezetek meglehetõsen könnyen kiismerhetõek, emiatt nem nyújtanak teljes biztonságot. Csak egy példa: a gyári riasztó azt figyeli, bezáródott-e a központi zár, ekkor bekapcsol, ha kinyílik, akkor kikapcsol.  Az egyes autótípusok védelmi rendszerei hasonló módon mûködnek, tehát a tolvajoknak elég egyet kikölcsönözniük, utána már képben vannak. Ha viszont mi szereljük be a riasztót, akkor csak mi ismerjük a mûködési elvét. A külön távirányítóval mûködõ riasztó esetén jóval nehezebb dolguk van a tolvajoknak.

-    Említette, hogy Magyarországon is történtek hasonló esetek.

-    Igen, és sajnos mostanában is elõfordulnak, fõleg bevásárlóközpontok környékén.  Kihasználják azt, hogy az emberek kevésbé figyelnek, vagy éppen ellenkezõleg, a gyerekeikkel vannak elfoglalva, és záráskor megzavarják a rádiójelet. Az eleve gyanús lehet, ha egy ilyen helyen két-három figura ül egy kocsiban, látszólag minden cél nélkül, de persze ezt egy hétköznapi ember nehezebben szúrja ki.

-    Említette, hogy itthon kelet-európai csapatok alkalmazták ezt a trükköt.

-    Így van, és nehezen tudom elképzelni, hogy Ausztriában egy osztrák CNC-szakmunkás ilyesmire vetemedne.  Ahogy Kelet-Európa vonul nyugat felé, tart vele az alvilág is. Az ott élõk pedig egy nyugodt, viszonylag békés világba nõttek bele, egyszerûen el sem tudják képzelni, hogy tõlük keletre teljesen másképp gondolkodnak az emberek. 

 

 

 

Címkék
Ausztriai munka, állás, Burgenland, balhé, autó, lopás, kocsi,

Hozzászólások